نبرد انتخاباتی در مجلس با موضوع حجاب بین پایداریها و قالیبافیها به اوج رسیده است
گروه سیاسی: در سال منتهی به انتخابات مجلس یازدهم تنش بین قالیبافیها و پایداریها به اوج خود رسیده و با گذر از دو مرحله اختلاف و وزن کشی در طرحهای «شفافیت» و «صیانت»، حالا در مساله حجاب و بی حجابی و قانون گذاری برای این موضوع به اوج خود رسیده است. در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس، احمدحســين فلاحی نماینده همدان در تذکر شفاهی، هم مساله حجاب و هم موضوع صیانت و عدم ورود مجلس برای تدوین قانون در این دو حوزه را به رخ قالیباف کشید. فلاحی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نظر صریحشان را در مورد بحث عفاف و حجاب مطرح کردند که این اتمام حجتی برای سران قوا شد و باید کار جدی و عاجل صورت گیرد، تاکید کرد:رهبری مجدداً بحث فضای مجازی را مطرح کردند که مجلس شورای اسلامی در این باره مورد سوال قرار گرفته و علاوه بر این، در رسانهها گفته میشود که مجلس شورای اسلامی جلوی قانون حجاب و عفاف را گرفته است. همچنین قانون فضای مجازی مطالبه چند ساله رهبری است و سوال ما این است که چرا در دستور کار قرار نمی گیرد؟
قالیباف البته در این روزها بیش از هر زمان دیگری بازی انتخاباتی - سیاسی پایداریها را درک کرده و تصمیمی برای واگذاری این زمین به آنها ندارد. کما اینکه او در پاسخ به این تذکر پشت تریبون در جلسه علنی اعلام کرد: «روز گذشته در مجلس شورای اسلامی به طور روشن درباره بحث حجاب حرفهایم را بیان کردم و جای ابهام نیست. شخصاً مصوبات شوراهای بالادستی مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای امنیتملی و شورای امنیت کشور را به رئیسکمیسیون فرهنگی دادم تا مطالعه کند.
کشمکش قالیبافیها و پایداریها بر سر روسری
این تنها گفته قالیباف در جلسه علنی به تذکر فلاحی نبود او از این فرصت برای پاسخ دادن به اظهارات روزها اخیر از جانب چهرههای جبهه پایداری یا افرادی استفاده کرد که انگشت اتهام را به سمت مجلس تحت مدیریت او میگیرند و از عدم تصویب قانون سفت و سخت حجاب انتقاد میکنند.
در روزی که گفتوگوی علی خان محمدی، سخنگوی ستاد امر به معروف و نهی از منکر با خبر آنلاین منتشر کرد و او از «مطالبه جدی خانواده شهدا برای تصویب قانونی سفت و سخت در زمینه حجاب صحبت کرده و از مجلس به دلیل کوتاهی در این زمینه انتقاد کرده بود، قالیباف نیز پشت تریبون مجلس پاسخ خود را داد و گفت:کجا جلوی قانون مربوط به عفاف و حجاب را گرفته است؟ این حرف از اساس كذب است. امروز مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی کرده است. تاکید بعدی قالیباف درباره اقدامات مجلس با اشاره بهگزارش کمیسیون فرهنگی در این زمینه بود که در اسفندماه سال گذشته قرائت شد: گزارش کمیسیون فرهنگی درباره عملکرد دستگاهها در اجرای قانون عفاف و حجاب در حوزه ایجابی و سلبی در مجلس قرائت شد و حداقل ۳۲ دستگاه کوتاهی کرده بودند. در همان زمان اعلام آمادگی شد که ما آمادهایم هر نوع پیشنهاد خلأ قانونی را رفع کنیم، این پیشنهاد چه از ناحیه دولت و چه از ناحیه قوه قضائیه باشد، آن را خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار میدهیم.
دوئل چهره به چهره؛ آقاتهرانی و قالیباف
در آخرین روزهای تعطیلات، مرتضی آقاتهرانی در نامه ای مدعی شد که قالیباف جلوی طرح کمیسیون فرهنگی درباره و حجاب را گرفته است. همان روز هم کاظم صدیقی، عفاف رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر در سخنانی مشابه گفت که مجلس مانع تصویب طرح است. او به نامه اخیر مرتضی آقاتهرانی، رئیس کمیسیون فرهنگی و سخنان کاظم صدیقی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر واکنش نشان دهد و با بیان اینکه کجا جلوی قانون مربوط به عفاف و حجاب را گرفته است؟ این حرف از اساس کذب است. امروز مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی کرده است، گفت: اینکه برخی عزیزان در تریبونها طور ديگري بیان می کنند، کذب است و آنها حتي از بنده صحبتهایی را میگویند که آن هم کذب است. فرمایش آقا روشن است و روز گذشته در نطق خود مجلس شورای اسلامی صحبتهایم را در مورد حجاب بیان کردم و اینها را در اتاق بسته نگفتم. نامهای که صدای یکی از قالیبافی ترین چهرههای مجلس را درآورد.
مجتبي توانگر همان روز در نامه ای سرگشاده به این دو رفتارها و اظهاراتشان را انتخاباتی توصیف کرد و به تندی از هر دو نقد کرد. توانگر در این نامه سرگشاده نوشت: متاسفانه برخی اظهارات درباره عفاف و حجاب در روزهاي اخير به نحوي است که شائبه سیاسی و انتخاباتی بودن آن را پررنگتر کرده است. سوال این است که وقتی دستگاههایی متولی عفاف و حجاب از کمبود قانون در این زمینه سخن نگفته و لایحهای هم در این زمینه به مجلس تقدیم نشده، چه انگيزهاي جز سیاسی کاری و تخریب عقلای مجلس یازدهم باعث ميشود که مجلس شورای اسلامی مانع طرح عفاف و حجاب معرفی شود؟ به جز حضرتعالی، جناب آقایی آقاتهرانی نیز اخیراً مدعی شده اند که رئیس مجلس جلوی طرح این کمیسیون را درباره عفاف حجاب گرفته است! عجب! گويي آقايان از سياره ديگري آمدهاند و در جریان امور کشور و سياست گذاري و تصميمهاي نهادي بالادستي و عدم نياز به قانون جديد در این زمینه نیستند. لااقل جناب آقاي آقاتهراني که در مجالس هشتم نهم و یازدهم در کسوت قانونگذار حاضر بود و هستند و در مجالس نهم و یازدهم رئیس کمیسیون فرهنگي مجلس بوده و هستند، حتي اگر قانوني نياز باشد نباید مطالبهگر باشند، بلکه باید پاسخ بدهند که در این ۱۲ سال نمايندگي و ۷ سال ریاست کميسيون فرهنگي براي عفاف و حجاب چه کردهاند؟ آیا اینکه در سال انتخابات مجلس قرار داریم در بیان چنین مواضعي موثر است یا نه؟
زور آزمایی سوم، زور آزمایی آخر؟
پایداری ها اگرچه در انتخابات مجلس یازدهم برای واگذاری سرلیستی لیست اصولگرایان در تهران به قالیباف رضایت دادند و بعد هم در انتخابات ریاست مجلس مدعی ریاست در مقابل او نشدند، اما در طی سه سال گذشته تنشها بین قالیبافی ها و پایداری ها به اندازهای زیاد بوده است که نشان میدهد فصل تازهای از روابط این دو طیف در انتخابات مجلس آتی در راه است. انتقادهای پایداریها از قالیباف و یارانش در مجلس یازدهم به خاطر منحرف کردن طرح شفافیت آراء در جای خود بود که گلایه در مورد عدم همراهی برای تصویب طرح صیانت نیز به آن اضافه شد. حالا هم میگویند قالیباف مانع تصویب قانون جدیدی برای حجاب در مجلس است. قالیباف نیز در این بین استراتژی «نعل و میخ» را در پیش گرفته است. او سعی دارد با رفتاری در میانه دو دیدگاه که در یک طرف آن پایداریها هستند بدنه رأی را در هر دو سر برای خود کند؛ همگروهی که پای ثابت انتخاباتها هستند و در عمل پایداریها مطالبات این قشر را بازگو میکنند و در طرف دیگر بدنه رأیی که اگر قرار باشد در انتخابات شرکت کند – اگر شرکت کند بدون شک در بین اصولگرایان تایید صلاحیت شده به سراغ طیفی که قانونصیانت تصویبکند و قوانین جدید و محدود کننده بیش از وضعیت فعلی برای حجاب بگذارد، رأی نخواهد داد. قالیباف سعی دارد هر دو بدنه رأی را جمع به سمت خود جذب کند. توفیق او در این امر اما مبهم است. او در نطقهای پیش از دستور خود از ادبیات تند پایداریها در موضوع حجاب دوری میکند اما در مقابل فشار نمایندگان این طیف از «خارج از نوبت بررسی کردن» طرح میگوید. حاصل این نزاع قرار است خود را در لیست و سرلیستی و حضور در پارلمان بعدی نشان دهد نزاعی که پیچیده است اما آینده جریان اصولگرایی را تحت تاثیر قرار میدهد.
دیدگاه خود را بنویسید